Friday 20 July 2012

Salam ramadhan 1433H

Hello readers , since da masuk 7 bulan kita dalam tahun 2012 niy , rasa macam cepat je dah tiba bulan puasa . HAHA . Entry kali niy , nak shared tentang kebaikkan dan kemuliaan bulan Ramadhan niy , sebenarnya banyak k . But just buat ringkasan teehee macam budak sekolah salin nota pulak ! k lah , tak kesah lah ape-II pun . Antara kebaikkan pada bulan Ramadhan ialah :

  • Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah  ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.
  •  Kelebihan bulan Ramadan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.
  •  
  • Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu "AllahuAkbar" 3 kali, kemudian bacalah :
    1. (Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadikan engkau tanda (kekuasaan) bagi sekalian alam) nescaya bermegah Allah akan Dia dengan malaikat dan firmanNya: Hai malaikat! saksikanlah kamu, bahwa Aku telah merdekakan daripada api neraka, atau dibacakan :






      (Ya Allah, zahirlah Ramadan atas kami dengan keamanan dan keimanan dan dengan keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhan engkau Allah.)
        

  • Malam Aidilfitri, malam raya, disunatkan kepada kita berjaga malam, beribadah, bertakbir "AllahuAkbar" sepanjang malamnya. Akan mendapat keampunan yang banyak, pahala yang besar, rahmat Allah tercurah kepadanya. Siapa yang menghidupkan dua malam raya (AidilFitri & AidilAdha) dengan ibadatnya dan takbirnya , tiada dimatikan hatinya pada hari yang dimatikan segala hati. (Al-Hadith)
Wokayh . Itu baru sikit bro . Banyak lagi tau . Act , Bulan Ramadhan niy lah yang banyak bagi hikmah dalam kehidupan kita . Right ? Ape-II pon . Today dah masok first Ramadhan .  Semalam aku sempat ngeteh kat KFC coz konon nak meraikan kehadiran Ramadhan yang lama kita rindui . Wakaka ~ btw , Happy gila you semalam .


Haha . Aku suka gila pic niy . Sumpah aku takkan lupakan korang . Thanks 4 being my awesome friend >Effa , Islah , Dania< . Hope our relay kekal as friend k . oke lah , nak tolong ibu masak !
Bye . Assalamualaikum .

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment